جزئیات مقاله
روت کردن چیست؟چه مزایا و معایبی دارد؟
3386
1

روت کردن چیست؟چه مزایا و معایبی دارد؟

  • دوشنبه 18 دی 1396
  • ()
  • 8رأی

 

کلمه root به معنی ریشه و روت‌کردن به معنای دسترسی ریشه در دستگاه اندروید می‌باشد.

اندروید در عین حال می‌تواند امکانات وسیعی را برای شخصی‌سازی گوشی در اختیار شما قرار دهد اما این امکانات توسط سازنده‌ی گوشی محدود شده اند. با روت‌کردن گوشی، شما می‌توانید به فایل‌های سیستمی گوشی خود دسترسی داشته و گوشی را به طور کامل شخصی کنید. در ادامه به بررسی معایب و مزایای روت‌کردن گوشی می‌پردازیم. شما می‌توانید با درنظر گرفتن این موارد تصمیم بگیرید گوشی خود را روت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید و در عوض مواظب خطرهای احتمالی نیز باشید و یا می‌توانید به قابلیت‌های موجود قانع بوده و در عوض ریسک روت کردن را نپذیرید و خیالتان جمع باشد.

مزایای روت کردن:

1)حذف برخی اپلیکیشن‌ها که برای شما کارایی ندارند و توسط سازنده‌ی گوشی قرار داده شده‌اند و شما در حالت عادی نمی‌توانید آن ها را حذف کنید.

2) نصب برخی اپلیکیشن‌ها که نیاز به دسترسی به فایل‌های سیستمی و روت بودن گوشی دارند(باید به این نکته توجه داشته باشید که دادن دسترسی کامل به یک اپلیکیشن می‌تواند از جهات مختلفی زیان بار باشد).

3) نصب برنامه‌ها روی کارت حافظه: یکی از دلایل مهم روت کردن، نصب برنامه و بازی روی کارت حافظه و آزاد کردن حافظه داخلی گوشی می‌باشد. این کار مخصوصا برای گوشی‌های قدیمی که حافظه داخلی کمتری دارند می‌تواند آنها را زنده کند.

4) استفاده از حداکثر سرعت گوشی: سازندگان گوشی سرعت خاصی را برای آن تعیین می‌کنند تا مصرف شارژ، سرعت و کارایی دستگاه بهینه باشد. در بعضی مواقع مانند کندی دستگاه نیاز می‌شود گوشی را روت کرده و سرعت را افزایش دهید.

5) نصب رام سفارشی(کاستوم رام) : اگر از رام اصلی گوشی خود خسته شدید یا ظاهر و امکانات آن شما را راضی نمی‌کند  می‌توانید آن را روت کرده و با نصب کاستوم رام‌ها وارد دنیای دیگری شوید.  ناگفته نماند که کاستوم رام های رسمی مسلما ریسک کمتری داشته چرا که باگ امنیتی در آن حل شده و از نظر امنیت مشکلی برای گوشیتان وجود ندارد.

6) استفاده از آخرین نسخه‌ی اندروید با نصب کاستوم رام‌ها

7) زیباسازی و شخصی‌سازی گوشی .

 

معایب روت کردن:

1)اگر گوشی یا تب لت شما از گارانتی برخوردار است با روت کردن گارانتی آن از بین می‌رود و شرکت سازنده رفع هیچ مشکلی را به عهده نمی‌گیرد.

2)اگر شما در روند انجام روت دقت کافی نداشته یا به هر دلیلی اشتباه کنید یا اتصال به اینترنت قطع شود گوشی شما به کلی نابود شده و به هیچ شکلی قابل استفاده نخواهد بود.

3)با روت کردن اگر آنتی ویروس مطمئن بر روی گوشی نداشته باشید همه‌ی درها را برای ورود کرم‌ها، ویروس‌ها، نرم‌افزار‌های سرقت اطلاعات وتروجان‌ها به گوشی خود باز کرده‌اید. بنابراین باید بیش از قبل حواستان به لینک‌ها، فایل‌ها و نصب اپلیکیشن‌های آلوده باشد.

4)گوشی های روت شده دیگر بخش System Update بروزرسانی اندرویدرا دریافت نمی‌کنند و به صورت OTA قابل آپدیت نیستند.

5)در صورت مدیریت ناصحیح استفاده از پردازنده، پردازنده در مواقع غیر ضروری درگیر شده و موجب کندی دستگاه میشود.

پس از روت کردن باید به نکات زیر دقت کنیم:

1)یکی از کارهای مهمی که پس از نصب یک آنتی‌ویروس مناسب باید انجام دهید، فعال کردن ویژگی رمزگذاری اندروید است. بنابراین اگر گوشی روت شده شما به دست کسی هم بیفتد غیرقابل سوء استفاده خواهد بود.

2)بعد از روت کردن، داشتن برنامه منظم برای پشتیبان گرفتن از گوشی امری ضروری است. روش های بک‌آپ‌گیری و بازیابی اطلاعات در اندروید را به طور کامل فرا بگیرید تا در مواقع مصیبت باری که گوشی شما با مشکلی روبه‌رو می‌شود، اطلاعاتی را از دست ندهید.

3)حتما یک آنتی‌ویروس مطمئن و قوی بر روی گوشی خود داشته باشید تا از ویروسی شدن یا سرقت اطلاعات جلوگیری کنید.

4)مواظب لینک‌ها و برنامه‌های مخرب باشید.

تصمیم نهایی؟

به هرحال اگر تصمیم گرفتید گوشی را روت کنید نترسید به موارد بالا توجه داشته باشید و این کار را انجام دهید به هرحال هزاران نفر این کار را انجام داده اند شما هم به خانواده ی آنها بپیوندید.

اگر به نکات بالا توجه داشته باشید میتوانید از گوشی روت شده‌ی خود لذت ببرید و اگر احیاناً به هر دلیلی از روت پشیمان شدید می‌توانید با یکی از نرم افزار‌های unroot گوشی را به حالت قبل برگردانید در این حالت نصب رام اصلی گوشی بهترین راه خواهد بود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
  • فرزاد
  • پنج شنبه 30 فروردین 1397

اپل رو هم میشه روت کرد ؟

گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه