جزئیات مقاله
راهنمای استارت آپ بخش چهارم
3612
0

راهنمای استارت آپ بخش چهارم

  • دوشنبه 28 خرداد 1397
  • ()
  • 3رأی

 

بیزینس پلن استارت‌آپ

در اکثر موارد دوره طرح های کسب و کار 60 صفحه ای که مسیر یک پیشه را نشان بدهند به سر رسیده است. با این حال، به طور کلی انتظار می رود که استارت آپ ها دارای مشخصات کلیدی کوچک آغازین باشند. بسیاری از آنها پیرامون همان محتوای اساسی ساخته شده، اما به شکلهای مختلف برای موقعیت های متفاوت بکار رفته اند.

  به این وسیله شما به مهم‌ترین سوالات درباره بیزنس تان پاسخ می‌دهید. حتی اگر مجبور هستید یک بیزینس‌پلن کامل بنویسید، این احتمال را در نظر بگیرید که یک سرمایه‌گذار فقط به انجام دادن این کار اهمیت بدهد و در نظر وی مانند این است که شما تکالیفتان را انجام داده‌اید و بیزینس تان را پایه‌گذاری کرده‌اید. این موضوع درباره همه کارهایی که باید انجام بدهید صادق است – آنها نشان می‌دهند که شما مراحل لازم برای شناخت بیزینس و بازار را طی کرده‌اید. اگر نتوانید این مطلب را نشان دهید، دچار دردسر خواهید شد.

   اشتباه نکنید، داشتن یک بیزینس‌پلن خیلی کاربردی است و اگر آن را دارید به دلیل درخواست سرمایه‌گذاران، همیشه دم دستتان باشد. با این وجود نوشتنش بسیار زمان‌بر است و لزوما همیشه مورد نیاز نیست. اگر بیزنس‌پلن شما در دسترس است، همچنان توصیه می‌کنیم قبل از ارائه دادن آن به صورت کامل، از سخنرانی دو یا سه جمله‌ای درباره کارتان، خلاصه و ارائه کوتاه بیزنس تان استفاده کنید.

در ادامه ابزارهای ضروری برای بیزینس‌پلن شما را بررسی می‌کنیم.

سخنرانی بسیار کوتاه

سخنرانی بسیار کوتاه شما، شامل خلاصه‌ای از کارتان می‌باشد. ممکن است صحبت کردن درباره بیزنس تان فقط با چند جمله سخت باشد، اما اغلب این زمان کوتاه، حداکثر زمانی است که شما دارید. معادل انگلیسی این کار "elevator pitch"، از شانس شما در صحبت کردن با یک شخص در آسانسور نشات می‌گیرد – آیا می‌توانید در همان مدت کوتاه درباره بیزنس تان صحبت کنید؟

   میزان تلاشی که برای یافتن و تکمیل کردن این چند جمله کوتاه باید بکنید، احتمالا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اما به خاطر داشته باشید که این جملات ممکن است مهم‌ترین حرفی باشد که شما در طی روزها، ماه‌ها و یا سال‌های آتی خواهید زد.

 

  یک سخنرانی بسیار کوتاه خوب به سوالات ساده کمی پاسخ می‌دهد: مشکلی را که حل می‌کنید، راه‌حل و مخاطبتان. مثلا برای کمپانی ورزشی Under Armour احتمالا این جمله است: ما این لباس‌ها را طراحی کرده‌ایم تا وزرشکاران در صورت نیاز احساس خنکی، خشکی و سبکی کنند.

   در کوتاه نگه داشتن جملاتتان بسیار تلاش کنید – ممکن است از آن در ایمیل، ارائه و حتی در حین پرواز استفاده کنید. آن را از قبل تمرین کنید که بتوانید کوتاه و سریع آن را منتقل کنید.

 

مدارک مالی

تعدادی مدارک مالی ضروری هستند که برای راه انداری کارتان به آنها احتیاج خواهید داشت. مهم‌‌تر از همه، هدف از سرمایه‌گذاری در کمپانی شما، به دست آوردن سود است. سرمایه‌گذاران نیاز دارند بدانند که این سود به چه شکلی و در چه زمانی به آنها خواهد رسید.

   پیچیدگی این مدارک درحال تغییر است. روز به روز به دلیل تغییر سریع همه چیز این کار دشوارتر می‌شود. مارک ساستر یک برنامه ماهانه یا 24 ماه اول را که همراه با یک برنامه سالانه است را پیشنهاد می‌دهد.

  وقتی درباره بیزینس‌پلن صحبت می‌کنم، منظورم یک نوشته 40 صفحه‌ای که اهداف بازاریابی شما را بیان می‌کند، نیست. این کار با رشد نرم‌افزارها منسوخ شده است. من حتی درباره یک پاورپونت 12 اسلایدی که برای جذب سرمایه‌گذار آماده کرده‌اید حرف نمی‌زنم. منظور من برنامه مالی شماست.

مارک ساستر سرمایه‌گذار Upfront Ventures

   سه مدرک ابتدایی مالی هستند که از شما انتظار می‌رود آنها را آماده کنید:

  1. برنامه درآمد: درآمد شما از کجا و در چه بازه‌های زمانی حاصل خواهد شد.
  2. مخارج عملی: مخارج شما برای چه چیزهایی است و با رشد مورد نظر شما چگونه هماهنگ می‌شود؟ به نیروی کار، قیمت محصول و بازاریابی توجه کنید.
  3. نقدینگی: این اطلاعات کاملا به نوع بیزینس بستگی دارد. برای مثال بیزینس‌های فصلی، با توجه به زمان مقدار نقدینگی متفاوتی دارند. نقدینگی شما باید با جزییات مشخص شود.

پیش‌بینی این مقادیر مخصوصا برای استارت‌آپ‌ها کار بسیار دشواری است. نکته اصلی تبدیل شدن فرضیات شما به برنامه و دلیل این کار است.

میتوانید بخش قبلی را از این قسمت مطالعه بفرمایید.

میتوانید بخش بعدی را از این  قسمت مطالعه بفرمایید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه