جزئیات مقاله
٣ تکنیکی که شما را به یک مذاکره کننده حرفه ای تبدیل میکند
2461
0

٣ تکنیکی که شما را به یک مذاکره کننده حرفه ای تبدیل میکند

  • شنبه 2 تیر 1397
  • ()
  • 0رأی

٣ تکنیکی که شما را به یک مذاکره کننده حرفه ای تبدیل میکند


اکثر مردم فکر میکنند موقعیت برنده-برنده میتواند پایان خوب و خوشی برای مذاکره شان باشد. اما حرفه ای ها از این استراتژی استفاده نمیکنند

محققان با تحقیقی که بر روی افراد با نفوذ و ثروتمند دنیا کرده اند به نتایج شگفت انگیزی دست یافته اند… آنها رفتار و طرز فکر افراد با نفوذ دنیا را در دوره ای 2 ساله مورد بررسی قرار داده اند و به نتیجه ای کاملا مخالف به چیزی که تا به امروز باب بوده بدست آورده اند. افراد متوسط جامعه فکر میکنند استراتژی برد-برد بهترین استراتژی است؛ ثروتمندان اینطور فکر نمیکنند.

استراتژی “برد-برد” برابر رویکردی است که مذاکره کنندگان حرفه ای نام آنرا “اصل حداقل نفع” مینامنند. تحقیقات نشان داده ,در هر رابطه ای ,مخصوصا روابط تجاری,فردِ با حداقل علاقه و اشتیاق به ادامه رابطه همان فرد با بیشترین قدرت در تعیین حرف آخر است. هرچقدر علاقه کمتری به ادامه داشته باشید، اهرم قدرت بیشتری در دست دارید.

شادی و ذوق از بدست آوردن حداقل منافع بجای از دست دادن معامله, معمولا شادی و ذوق فرد مقابل برای کوبیدن ذوق و تعیین حرف آخر است؛ بدون توجه به فاکتور های دیگر, قابلیت ابراز بی تفاوتی نسبت به انجام معامله بهترین تضمینی است که معامله میتواند بیشتری نفع را برای شما داشته باشد و اگر نداشت شما به هیچ عنوان نمی توانستید بیشتر از آن با هر روش دیگری بدست آورید.

اگر نگاهی به اکثر کتاب های “تکنیک های مذاکره” بیاندازید, خواهید دید که تمام آنها با یک جمع بندی به 3 اصل تبدیل میشوند که تمام آنها از اصل “حداقل نفع” پیروی میکنند, این سه اصل, که سه اصل برای آماده شدن برای مذاکره نیز هست به شرح زیر است:

• هدف یا اهداف مشخصتان را شناسایی کنید
• مذاکره کننده مقابلتان را بشناسید و ارزش ها و موقعیت هایش را بدانید
• بر روی نقطه ای که باید از ادامه مسیر انصراف بدید مصمم باشید

از طرفی اسطوره مذاکره ,مایکل سی. دانلدسان سه قدم برای مذاکره را به صورت “آرزو, خواسته, رهایی” تعریف کرده.
شما اهدافی که قصد بدست آوردنشان را دارید مشخص میکنید, بر روی اطلاعاتی که باید بدست آورید تا اهدافتان را بچنگ آورید مصمم هستید و خط قرمزی تعیین میکنید تا اگر از آن رد شدند معامله را رها کنید.

هیچکدام ازین اصول جدید نیستند, و اگر آنها را هم ندانید چند بار در مذاکره ای شکست یا بردتان را تحلیل کنید به این نتایج خواهید رسید اما 3 قدمی که افراد با نفوذ از آنها پیروی میکنند کدام هستند؟ 3 قدمی که مذاکره را با چیزی بیش از حداقل نفع تمام میکند و همچنان دوطرف راضی هستند؟

آنها اهدافی را تعیین میکنند که خیلی معتدل است
آنها قبل از مذاکره آماده نمیشوند
و آنها علاقه زیادی به انجام معامله نشان نمیدهند
به نظر عجیب است ! اما واقعیت است و اگر میخواهید از آن اطمینان حاصل کنید، سعی کنید محصولی را به یک شرکت بزرگ یا کارخانه بزرگ بفروشید و خواهید دید رییس شرکت یا کارخانه چگونه با این 3 اصل بیشترین نفع را از مذاکره بدست می آورد و شما همچنان مایل به انجام معاملات دیگر نیز هستید.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه