فرآیند فروش
ساده ترین توضیح فرآیند فروش این است که کالا یا خدمتی توسط فروشنده به مشتری ارائه می گردد و در مقابل، پول یا معادل پولی آن از طرف مشتری پرداخت می گردد. اجزای دو طرف این مبادله، یکی کالا یا خدمت است که فروشنده عرضه می کند و دیگری پول است که مشتری در ازای دریافت کالا و خدمت پرداخت می کند. اگر فرآیند فروش اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟ پول مشتری در جیبش باقی می ماند و محصول ما هم در اختیار خودمان باقی خواهد ماند و این اصلاً موضوع بی اهمیت یا کم اهمیتی نیست زیرا هر بنگاه اقتصادی با هدف کسب سود تشکیل می شود و تا فروش اتفاق نیفتد، این هدف برآورده نخواهد شد. باید بپذیریم که از دیدگاه مبتنی بر سود، تلاش و تمایل ما برای فروش باید خیلی بیشتر از تمایل مشتری به خرید باشد؛ تنها جایگاهی که ممکن است این گونه نباشد شاید بتواند بازار انحصاری باشد که رقیبی برای ما وجود ندارد. ولی در اقتصاد و بازار امروز که فضای حاکم فضای رقابت است، چه کسی در فروش محصول و به دست آوردن پول مشتری توانمندتر خواهد بود؟ به عبارت دیگر فروشنده چگونه می تواند فروش و به تبع آن سود را بیشتر کند؟
بدون شک مهارتهای متفاوتی وجود دارند که هر کدام نیاز به آموزش و کسب تجربیات زیاد و طولانی مدت و مستمر دارند و در کتاب ها، مقالات و همایش های مختلف بازاریابی و فروش به آنها پرداخته می شود و در آموزشگاه ها به شکل کم و بیش مقتضی آموزش داده می شود.
تصور کنید که همه فروشندگان دیگر هم این مهارت ها و آموزش ها را گذراندهاند. حالا که احتمالا همه فروشندگان صاحب توانایی حرفه ای هستند، بار دیگر به این پرسش بپردازیم که در این شرایط مساوی کدام مهارت در یک فروشنده می تواند مزیت رقابتی او باشد و موفقیت بیشتر او را به دنبال داشته باشد. یکی از مهمترین تفاوت ها که به توانایی های ذاتی و دورنی فرد فروشنده هم باز می گردد، پیشرو بودن است.
فروشنده پیشرو کیست؟
با توجه به توضیحات بالا می توان به طور ساده گفت:
فروشنده پیشرو، فروشنده ای است که به جای اینکه به انتظار مشتری بنشیند، فعالانه وارد میدان می شود و به جذب مشتری می پردازد. قطعا فروشنده پیشرو، صاحب شکل تقویت شده ویژگی هایی است که هر فروشنده حرفه ای می تواند از آنها برخوردار باشد. ویژگیهایی که از طریق تمایل شخصی او به پیشرو بودن تقویت خواهند شد و امکان ربودن گوی سبقت را برای وی فراهم خواهند ساخت.
ویژگی های تقویت شده فروشنده پیشرو
در این قسمت تعدادی از ویژگی ها را مطرح کرده و سپس به تشریح هریک از آنها خواهیم پرداخت و در نهایت خواهیم گفت که چگونه یک فروشنده با تمایل به پیشرو بودن، نسبت به تقویت آنها اقدام خواهد کرد.
ویژگیهای فروشنده حرفه ای:
البته ویژگی های متعدد دیگری را می توان به فهرست بالا افزود.