جزئیات مقاله
وب سایت فروشگاهی چیست | روش های موفقیت در وب سایت های فروشگاهی
3137
0

وب سایت فروشگاهی چیست | روش های موفقیت در وب سایت های فروشگاهی

  • سه شنبه 5 تیر 1397
  • ()
  • 2رأی

 

فروشگاه چیست ؟

مکانی است که کالا یا خدماتی را بری فروش به مشتریان خود ارائه می کند . مانند : سوپرمارکت ، نانوایی ، آژانس هواپیمایی ، مکانیکی و ...

 

فروشگاه سنتی چیست ؟

فروشگاه سنتی ، فروشگاهی است که در مکان مشخصی ( خیابان ، پاساژ ، هایپرمارکت ، بازار ، بازارچه و ...) قرار دارد و فروش آن از طریق حضور مشتریان و یا تماس تلفنی انجام می گردد و تمام امور مالی آن از طریق پول نقد و یا دستگاه کارت خوان صورت می گیرد .

 

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی یا Online Shop فروشگاهی است که از طریق اینترنت و وب سایت همانند یک فروشگاه سنتی ، اجناس و خدمات مختلف را برای فروش ارائه می کند . مشتریان پس از ورود به سایت کالا یا خدمات مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفارش می دهند . در مرحله بعدی ، روش پرداخت هزینه و ارسال آن را انتخاب کرده و پس از تایید سفارش از طریق مسئول فروش سایت ، محصول برای آن ها ارسال می گردد .

 

تاریخچه فروشگاه اینترنتی

پروفسور تیم برنرزلی مخترع اینترنت و پدر وب ، اولین وب سایت را در سال 1991 ساخت و آن را در شبکه اینترنت قرار داد . در سال 1993 بعد از ایجاد اولین بانکداری آنلاین ، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد . سایت آمازون و eBay از فروشگاه های اینترنتی موفق به شمار می آیند .

 

 

نگاهی به فروشگاه های سنتی و اینترنتی

در ادامه می خواهیم به مقایسه و بررسی فروشگاهای سنتی و اینترنتی بپردازیم .

 

مکان و زمان

فروشگاه سنتی : مشتریان برای بررسی و خرید محصولات باید در ساعات کاری و اداری مشخص ، به مکان فروشگاه بروند و یا با آنها تماس بگیرند .

فروشگاه اینترنتی : مشتریان بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکان و زمان مشخص در فروشگاه ، می توانند در هر زمان و مکانی که بخواهند ، خرید خود را از فروشگاه مورد نظر انجام دهند .

 

تنوع کالا

فروشگاه سنتی : تنوع محصولات به منطقه مسکونی شما محدود می شود .

فروشگاه اینترنتی : شما می توانید لوازم منحصر به فرد و ویژه ای پیدا کنید که در فروشگاه های شهرتان موجود نباشد .

 

بررسی ومقایسه محصولات

فروشگاه سنتی: مشتریان می توانند از نزدیک محصولات را مشاهده و لمس کرده و سوالات خود را از فروشنده بپرسند ( البته درصورتی که فروشنده اطلاعات لازم و وقت کافی برای همه مشتریان داشته باشد ) . امکان مقایسه کیفیت و قیمت محصولات با توجه به فاصله مکانی بین فروشگاه های مختلف به علت ، زمان بر بودن ، تنوع محصولات ، هزینه رفت و آمد ، ترافیک و آلودگی هوا به راحتی امکان پذیر نیست . 

فروشگاه اینترنتی: مشتریان می توانند از طریق توضیحات متنی ، تصاویر و فیلم های موجود ، نظرات سایر مشتریان و گفتگو آنلاین با فروشنده ، محصول مورد نظر خود را از لحاظ ویژگی ها ، کیفیت ( مقایسه با سایر محصولات مشابه ) ، قیمت ( مقایسه با  سایر فروشگاه ها ) ، گارانتی ( میزان خدمات دهی و حسن شهرت شرکت گارانتی کننده )، خدمات پس از فروش و تخفیف های موجود به صورت کامل با همه جزئیات بررسی کرده و سپس با اطمینان نسبت به خرید آن تصمیم بگیرند .

 

پرداخت وجه

فروشگاه سنتی : درخرید سنتی چون مشتری بعد از دریافت محصول و بررسی ظاهری آن ، هزینه را با استفاده از وجه نقد یا دستگاه کارت خوان پرداخت می کند ، اطمینان خاطر بیشتری دارد ، ولی این روش پرداخت وجه ، مسائلی چون استهلاک و نابودی پول کاغذی که سرمایه ملی است ، بعضی کلاه برداری هایی که با استفاده از دستگاه های کارت خوان موجود در فروشگاه ها انجام می گیرد ، شنیده شدن رمز کارت شما توسط دیگران ، امکان سرقت یا گم شدن کارت بانکی ، عدم ارتباط دستگاه کارت خوان با بانک ، همراه نبودن کارت بانکی با شما و مسائلی از این قبیل  را دارا می باشد .

فروشگاه اینترنتی : در خرید اینترنتی شما می توانید در منزل ، محل کار ، مسافرت و یا حتی خارج از کشور ، به راحتی با استفاده از کارت بانکی که رمز دوم آن فعال شده است ، خرید امن و راحتی را انجام دهید و فاکتور رسمی برای آن دریافت کنید . همچنین با وجود سامانه نماد الکترونیکی ، می توانید به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنید و خرید امنی را انجام دهید .

 

چگونه فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشیم ؟

عامل اول برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق این است که ، قبل از هرچیز باید خود را به جای مشتریان فروشگاه قرار دهید و ببنید که چه انتظاری از فروشگاه شما دارند ، تا بتوانند به شما اطمینان کرده و فروشگاه شما را انتخاب کنند ، سپس اقدام به راه اندازی آن کنید . موارد زیر به عنوان مهمترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق ، قابل توجه است : سادگی استفاده از سایت ، سرعت بالای لود شدن سایت ، توضیحات مناسب و کافی درباره محصولات ، تنوع بالای محصولات ، مشاوره وگفتگوی آنلاین با فروشندگان سایت ، قیمت های رقابتی ، پیشنهادات تخفیفی و هدایا ، ارسال سریع و رایگان ، گارانتی و خدمات پس از فروش ، روش های مختلف و امن پرداخت هزینه ، امکان برگشت محصول درصورت عدم رضایت مشتری و ...

عامل دوم در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق ، حوزه کاری شما است . کاری که به آن علاقه داشته و در آن تخصص دارید را مشخص کنید ، محصولاتی با کیفیت و قیمت رقابتی انتخاب کرده و ارائه دهید ، اعضای تیم کاری خود را با توجه به تخصص های مورد نیاز کارتان انتخاب کنید .

عامل سوم برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق ، ساختن یک سایت ساده و در عین حال حرفه ای است ، که ویژگی های زیر را داشته باشد :

  • یک نام دامنه ساده و هوشمندانه انتخاب کنید ، که به راحتی در ذهن مخاطبین قرار بگیرد و در آینده قابلیت تبدیل شدن به یک برند را داشته باشد .
  • از متخصصان طراحی سایت کمک بگیرید تا سایتی پر مخاطب داشته باشید . ( استفاده ساده از سایت برای کاربران ، بالا آمدن سریع سایت ، ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل با استفاده از محتوا نویسی حرفه ای ، سئو و...)
  • تبلیغات در سایت ها و شبکه های اجتماعی پر مخاطب برای افزایش کاربران و مشتریان سایت .
  • مطالب و مقالات مفید در سایت درج کنید تا مخاطبینی هم که فقط قصد خرید از شما را ندارند ، وارد سایت شما شده و پس از مدتی تبدیل به مشتریان شما شوند .

عامل چهارم نحوه دریافت وجه و ارسال محصول و سپس ارتباط با مشتری است . باید کاری کنید که مشتری با خیال راحت و اطمینان کامل از شما خرید کرده و محصول به سرعت و بدون ایراد به دستش برسد . بعد از فروش نیز باید مشتری را پی گیری کنید و با نظر سنجی و پیشنهادات تخفیفی و جوایز ، او را تبدیل به مشتری وفاداری کنید که با توجه به حضور رقبا شما را انتخاب کرده و به اطرافیانش معرفی کند .

 

سخن پایانی

در این مقاله بصورت خلاصه با فروشگاه های اینترنتی و نحوه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق آشنا شدید ، در عمل چالش های زیادی برای این کار پیش روی شما قراردارد ، در این زمینه نظرات و سوالات خود را مطرح کنید ، کارشناسان و مشاوران ما بصورت رایگان اماده راهنمایی شما هستند .

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه