جزئیات مقاله
قالب اختصاصی یا قالب آماده؟
3580
0

قالب اختصاصی یا قالب آماده؟

  • پنج شنبه 28 تیر 1397
  • ()
  • 1رأی

 

طراحی سایت امروزه به دو طریق صورت می گیرد ، یکی استفاده از قالب های آماده و سایت سازها می باشد که مشهورترین سایت سازها وردپرس و جوملا می باشد. دیگری طراحی وب سایت به صورت اختصاصی و برنامه نویسی از ابتدا می باشد . از فریم ورک های معروف برای طراحی سایت اختصاصی فالکون و لاراول می باشند. طراحی سایت با قالب آماده بحث مهمی است و برای بسیاری از صاحبان کسب و کار باعث نگرانی هایی شده است. امروزه تعداد بیشماری از صاحبان کسب و کار به این باور رسیده اند که سایت برای داشتن حضوری  پررنگ در دنیای پررقابت تجارت الکترونیک الزامی است. اما باید توجه داشته باشید فقط احساس نیاز به داشتن سایت کافی نیست. نحوه طراحی سایت و داشتن یک قالب خوب بطوری که تمام جوانب در آن رعایت شده باشد امری مهم و ضروروی است. برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی لازم و مشورت با تعدادی از افراد ظاهر بین و کم تجربه برای راه اندازی سایت دست به دامن قالب های آماده موجود در بازار می شوند که همین امر باعث بروز مشکلات و تحمیل هزینه های بسیاری زیادی خواهد شد.

تفاوت طراحی قالب و استفاده از قالب آماده

در ابتدا برای آشنایی آن دسته از افراد که اطلاعاتی در این زمینه ندارند باید بگوییم، طراحی سایت به دو روش انجام می شود یکی طراحی سایت اختصاصی با طراحی قالب و دیگر طراحی سایت با قالب آماده که معمولا همراه با این CMS ها (سیستم مدیریت محتوا) مورد استفاده قرار می گیرند.

در ابتدا تعریف کوتاهی از CMS ( سیستم مدیریت محتوا ):  سیستم های مدیریت محتوا به نرم افزارهای تحت وبی گفته می شود که امکان ساخت وب سایت های مختلف را به شما می دهند. افرادی که دانش کافی طراحی وب را ندارند به راحتی می توانند با کمک این CMS وب سایت هایی را ایجاد، مدیریت و محتوای آن را بروز رسانی کنند. از جمله این CMS می توان به جوملا ووردپرس اشاره کرد. در بازار وب ایران منظور از قالب های آماده وب سایت اشاره به همین سیستم های مدیریت محتوا و استفاده از قالب های آماده و رایگان آن را دارد. در سال های اخیر طراحی سایت با قالب های آماده مورد توجه قرار گرفته است و شما هر روز شاهد وب سایت های شبیه بهم هستید!

طراحی وب سایت با قالب اختصاصی همانطور که از اسم آن مشخص است، به گونه ای اختصاصی و با توجه به کسب و کار و نیازتان طراحی می شود، این قالب مختص وب سایت شما خواهد بود و فرد دیگری حق استفاده از این قالب را ندارد.

طراحی سایت به صورت اختصاصی

در این روش (Request for Proposal)  یا درخواست طرح پیشنهادی مورد نظر مدیر به طراح ارائه می گردد . طراح با توجه درخواست کارفرما شروع به طراحی سایت می کند .
این روش برای افرادی که برند بودن و قالب های زیبا و بدون ایراد برایشان اولویت بالایی دارد مناسب است . برای مثال سایت دیوار ، دیجی کالا و تمام سایت هایی که از شهرت بالایی برخوردارند از این روش استفاده می کنند و طراحان و برنامه نویسان اختصاصی خود را دارند .

در این روش پنل طراحی شده برای مدیران ، به جهت به روز رسانی اطلاعات و محتوای سایت مثل تصاویر و ویدئو ، به صورت ساده ای است . معمولاً با توجه به نیازهای سایت طراحی پنل صورت می گیرد و مدیران بدون نیاز به دانش خاصی توانایی اداره پنل سایت را دارند و منوهای طراحی شده برای تغییر محتوا به گونه ای طراحی شده که دقیقا نام همان مکان مورد نظر در سایت می باشد.

نکته دیگر در طراحی سایت اختصاصی، حجم کدهای کم است چراکه کدهای آماده و از پیش نوشته شده برای طراحی وب سایت کمتر است و با توجه به درخواست و نیازهای مدیر ، طراح وظیفه دارد سایت را طراحی کند .در صورتی که سایت سازها دارای کدهای از پیش تعریف شده زیادی هستند .

سایت سازها و قالب های آماده

این روش نیز در ابتدا مانند روش قبلی انتخاب قالب مورد نظر بر عهده کافرما می باشد . به گونه ای که مدیر قالب مورد نظر را در آرشیو جوملا یا وردپرس انتخاب می کند سپس طراح با توجه به نیازهای کارفرما آن قالب را در سایت ساز جوملا یا ورد پرس پیاده سازی ، سپس آن را شخصی سازی می کند .

وررد پرس و جوملا سایت ساز های قالب آماده

بر خلاف روش قبلی در این روش نمی توان پنل مدیریت را تغییر آنچنانی داد . چراکه از قبل هسته این قالب ها و سایت سازها کد نویسی شده است به گونه ای که برای درک آن به دانش بالایی نیاز هست .

البته چنانچه کاربری بتواند هسته ورد پرس یا جوملا را ویرایش کند در واقع از دانشی برخوردار است که توانایی طراحی سایت اختصاصی را برای مدیر خود دارد و دیگر به سایت سازها نیازی ندارند .

از دیگر نکات این روش ، با توجه به آماده بودن قالب ها و افزونه های مورد استفاده در آن می توان آن را جز طراحی سایت ارزان در نظر گرفت اما این نوع سایت ها قابلیت ارتقا ندارند .

معایب قالب های آماده

  • قالب سایت شما با سایت های دیگر مشابه خواهد بود
  • دارای انعطاف پذیری کمتری در برابرتغییرات دارد حتی ممکن است تغییری را نتوانید انجام دهید
  • تغییرات در قالب را نمی توانید انجام دهید
  • سرعت لودینگ سایت پایین است به همان اندازه که فونت ها زیباست باعث کاهش سرعت می شود.
  • امکانات مازاد برای این قالب ها قابل دسترسی نیستند.
  • کپی رایت نمی توانید متعلق به خود بسازید.
  • هر چقدر شخصی سازی شود باز هم طرح شما اختصاصی نخواهد شد.
  • کیفیت قالب های آماده رایگان بسیار پایین است.

 

تشخیص قالب های سایت ساز و اختصاصی

با استفاده از افزونه Wappalyzer برای مروگر گوگل کروم می توان قالب های سایت ساز و اختصاصی را تشخیص داد . برای انجام این امر از لینک زیر استفاده کنید

https://chrome.google.com/webstore/detail/wappalyzer/gppongmhjkpfnbhagpmjfkannfbllamg?hl=en

برای مرورگر موزیلا فایرفاکس از لینک زیر استفاده کنید

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/wappalyzer

بعد از مراجعه به آدرس های ذکر شده افزونه ها را دانلود نمایید و بعد از نصب آن بر روی مرورگر خود ، سایت مورد نظر را باز کنید و بر روی آیکون Wappalyzer کلیک کنید . بعد از انجام مراحل فوق می توان به ماهیت یک سایت پی برد که از طریق سایت سازها طراحی شده یا به صورت اختصاصی و از فریم ورک هایی نظیر لاراول یا فالکون استفاده کرده است .

 

نتیجه گیری:

تا کنون افراد زیادی با طرز تفکر اشتباه مانند قیمت پایین قالب های آماده و یا اینکه استفاده از قالب های آماده باعث صرفه جویی در وقت می شود سایت های خود را با واسطه همین قالب ها راه اندازی کردند ولی متاسفانه بعد از گذشت مدت زمانی متحمل ضررهای زیادی شدند. نتیجه می گیریم اگر اکنون بابت طراحی قالب هزینه کنید ضامن امنیت سایت، کارایی و پویایی بیشتر سایت خود شده اید. برای کسب اطلاعات بیشتر درزمینه طراحی سایت می توانید با تیم متخصص ما مشورت کنید.

 کلمات کلیدی:

طراحی سایت، طراحی وب، طراحی سایت کاشان، طراحی سایت در کاشان، قالب اختصاصی سایت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه